„Fajnie być tatą” – ruszyła akcja społeczna zachęcająca do ojcostwa

„Ról jest wiele, ale jedna jest najważniejsza – być tatą” – głosi hasło najnowszej kampanii społecznej fundacji Mamy i Taty „Fajnie być tatą”, zachęcającej do ojcostwa. Częścią kampanii są telewizyjne spoty reklamowe oraz przygotowany przez ekspertów raport „Ojcowie 2017”, diagnozujący aktualne problemy, z jakimi spotykają się współcześni rodzice.

– Polska od kilku lat znajduje się w głębokim kryzysie demograficznym. Również kondycja polskiej rodziny jest nadwątlona. Polskie rodziny wciąż trawi wysoka liczba rozwodów, a także pewna niechęć do tworzenia trwałych związków – mówi Marek Grabowski, prezes fundacji Mamy i Taty. Odwrócić tę tendencję ma najnowsza akcja społeczna „Fajnie być tatą”. Jej celem jest wzmocnienie pozytywnych wzorców ojcostwa opartego na odpowiedzialności, wierności, kreatywności oraz gotowości podejmowania wyzwań.

Polska zajmuje jedno z ostatnich miejsc na liście krajów względem współczynnika urodzeń. Według „Roczników demograficznych” z 2016 r. na 10 kobiet przypada 12 dzieci. Wysoki jest w Polsce również odsetek rozwodów. Tylko w 2015 r. było ich ponad 67 tys. Blisko 25 proc. urodzeń odbywa się poza małżeństwami, a aż 58 proc. małoletnich wychowuje się w rodzinach rozbitych.

 

 

Zdaniem twórców akcji niezbędna jest promocja kultury pro-rodzinnej, kreującej pozytywny obraz rodziny, w tym rodziny wielodzietnej. Płaszczyzną do dyskusji na temat ojcostwa ma być opracowany przez fundację Mamy i Taty raport „Ojcostwo 2017”. Jego celem jest ukazanie wzorców ojcostwa oraz wskazanie podstawowych danych dotyczących ojców w Polsce. – Tworząc kampanię i publikując raport mamy nadzieję zachęcić mężczyzn do ojcostwa i przywrócić tej roli należną rangę w społeczeństwie – przekonuje Katarzyna Głowacka, fundatorka Fundacji Mamy i Taty.

Jak wskazują autorzy opracowania, rola ojca w wychowaniu ma bardzo duży wpływ na przyszłość dziecka. Obecność ojca powoduje mniejszą skłonność do przemocy i uzależnień. Dzieci wychowujące się bez ojca w dorosłości mają niższe poczucie własnej wartości, gorzej radzą sobie z trudnościami i wyzwaniami otaczającego świata.

Inwestycja w ojcostwo to – według przytaczanej w raporcie ekspertyzy Senatu RP z 2013 r. – także ogromne oszczędności finansowe dla państwa wynikające z ograniczenia skali problemów dzieci i młodzieży oraz skali kosztownych konsekwencji problemów zdrowotnych, a także zachowań ryzykownych i przestępczych młodych ludzi, w których wychowaniu zabrakło aktywnego, życzliwego i umiejętnego zaangażowania ojca.

Marek Grabowski wskazuje, że zarówno na płaszczyźnie systemowej, jak i korporacyjnej, warto wypracowywać rozwiązania zmniejszające bariery przed zakładaniem rodziny. Należą do nich poprawa stabilności rynku pracy, lepszy dostęp do mieszkań, wsparcie dla zwiększenia dostępu do edukacji, sportu i kultury dla rodziców i dzieci, a także poprawa opieki zdrowotnej.

Prezes fundacji Mamy i Taty dodaje, że dziecko niesie niezwykły potencjał wartości i emocji, m.in. miłości i szczęścia. Jest także wyzwaniem i przygodą, która przynosi ojcom dumę i satysfakcję, i jest często ich celem życia. Jak wynika z raportu, współcześni mężczyźni są pierwszym pokoleniem żyjącym w bardziej partnerskim modelu relacji. Coraz częściej ojcowie angażują się w prace domowe, zmieniają pieluchy, kąpią dzieci, wychodzą na spacer. Coraz chętniej z fascynacją poznają potrzeby i rozwój dziecka, dostrzegają to, że potomstwo nadaje im sens życia i scala związek.

Fundacja Mamy i Taty powstała w 2010 r. Zajmuje się promocją rodziny i związanych z nią wartości. Dotychczas organizacja przeprowadziła kampanie społeczne podkreślającę wagę trwałości rodziny, zachęcające do aktywnego uczestnictwa w wychowaniu dzieci, pokazujące pozytywny wpływ posiadania rodzeństwa. W 2015 roku przeprowadziła głośną kampanię zachęcającą Polki do wcześniejszego macierzyństwa.

Więcej informacji na temat kampanii oraz raport nt. ojcostwa znaleźć można na stronie www.fajniebyctata.pl.

 

Udostępnij

Przeczytaj jeszcze

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej. Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.