Kard. Stanisław Dziwisz wydał dekret zezwalający na udzielanie Komunii świętej pod obiema postaciami w czasie Mszy św. w siedem dni w roku.
Mając na uwadze coraz głębsze przeżywanie misterium Eucharystii metropolita krakowski wydał dekret zezwalający na udzielanie Komunii świętej pod obiema postaciami w czasie Mszy św. w siedem dni w roku. Chodzi o Mszę Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek, o Mszę Wigilii Paschalnej oraz jedną z Eucharystii celebrowanych w Niedzielę Miłosierdzia Bożego, uroczystość Zesłania Ducha Świętego, uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej, uroczystość Narodzenia Pańskiego a także w dzień odpustu w kościele parafialnym lub rektoralnym.
„Przeżywanie Nadzwyczajnego Jubileuszu Miłosierdzia powinno na nowo ukazać wszystkim prawdę, że ten „największy dar”, jakim jest Eucharystia, znajduje się w centrum życia poszczególnych osób i wspólnot. Ku liturgii, a szczególnie ku Eucharystii zmierza cała działalność Kościoła i z niej wypływa cała jego moc” – napisał kard. Dziwisz odwołując się do soborowej Konstytucji o Liturgii.
Jak zaznacza hierarcha, dekret stanowi jedynie o możliwości udzielania Komunii świętej pod obiema postaciami. O skorzystaniu z tego przywileju ma decydować proboszcz lub rektor kościoła.
W dekrecie podkreślono także, że decyzję o udzieleniu Komunii świętej pod obiema postaciami można podjąć wówczas, gdy są spełnione warunki przewidziane przez Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego. Chodzi m.in. o konieczność pouczenia wiernych, że w Komunii świętej pod jedną postacią przyjmuje się całego Chrystusa i prawdziwy Sakrament, jednak „ze względu na wymowę znaku Komunia święta nabiera pełniejszego wyrazu, gdy jest przyjmowana pod obiema postaciami”.
W dokumencie zwrócono także uwagę na możliwości organizacyjne udzielenia Komunii świętej pod obiema postaciami, do którego w licznym zgromadzeniu wiernych, potrzeba odpowiedniej liczby szafarzy (zwyczajnych i nadzwyczajnych) oraz naczyń liturgicznych. „Należy wykluczyć niebezpieczeństwo znieważenia Najświętszego Sakramentu, np. przez rozlanie Krwi Pańskiej, zwłaszcza tam, gdzie duża liczba osób i szczupłość miejsca nie pozwalałaby na bezpieczne i godne podawanie Ciała i Krwi Pańskiej” – czytamy w dekrecie datowanym na 8 marca.